dinsdag 10 juli 2012

rit vier: Van Epernay naar Sens

Na een nacht met Lefèvre bij op de kamer (een paar duwkes moeten geven voor het geluid af te zetten) en een mager ontbijtje hebben we de rit aangevangen. In de voormiddag zaten de beentjes super. Bij de eerste boven en dat is buiten mijn doen. Dwars door de champagne velden, papaver en zonnebloemen kwamen we in Mondement bij een monument van de eerste WO voor een groepsfotoke. Onderweg een tussenstop kwam een lokale bewoner ons vragen van wat we daar kwamen doen. Na een kort gesprekje begon deze zomaar Merksplas, Beerse, Hoogstraten, Loenhout en nog andere Kempische dorpen uit zijn mouw te schudden. Na enige verwondering bleek dat zijn grootmoeder van Merksplas afkomstig was en hij nog regelmatig in de Kempen kwam. Daarna vollenbak richting Rommily sur Seine voor een pizaatje binnen te steken. De uitbaters wisten niet wat er gebeurde, midden in de week een groep van 9 binnen krijgen. Er werd direct een fikse korting aangeboden waardoor we voor 89 € met 9 hebben gegeten en 3 consumpties hebben genuttigd.
Na de overige 56 km nog richting Sens. Met de wind knal op den teut was het zelf voor onze twee kopmannen moeilijk om de vaart erin te houden. Zonder hen had het een zeer lastige karwei geweest voor de rest van het team. Bij mij was de jus dan ook snel uit de benen. Ze voelden aan als verduurde elastiekjes. De volgende bergop moest ik da ook passen maar zoals altijd werd ik boven opgewacht door mijn ploegmakkers. Op tien km van de streep zijn we in Voisines gestopt op een terraskevoor een paar Florennekes tot ons nemen. Natuurlijk sympathiseerde Lefevrè (Danny) weer met de localen. Bleek dat in de streek namen zoals Van Hoof, Vandenberg en andere vlaamse namen courant voorkomen. Na de tweede wereldoorlog was er een tekort aan mensen in de omgeving en zijn talloze Belgen en Nederlanders naar de streek geëmigreerd. Terug de fiets op naar het laatste punt Sens. Vanaf hier ging het weer heel wat beter, volgens mij zat er kerosine in want ik moest moeite doen om mijne pony in bedwang te houden. We waren dan ook in ne wip en ne flik bij ons hotelletje in Sens.  Beentje dik, nu het buikje nog vullen en dan weeral horizontaal om goed uitgerust naar Orleans te vertrekken.

Au reservoir
Greetz Cav

Enkele foto's van de dag:
Onze Kevin nog maar eens eerst boven maar nu had ik hem van voor te pakken.

Munt gevonden. Lekker en vekwikkend

Prachtige landschappen in de Champagestreek wat den Huug weet te apprciëren.

Incroyable mais vrais des gents avec des origines flamandes! A la droit Mr Dorange Garnier sa grand mère venait de Mersplas.
Ongelofelijk maar waar mensen met vlaamse roots. Rechts Mr Dorange Garnier zijn groot moeder kwam van Merksplas.

In Mondemont gedenkteken aan de Marne van Wereldoorlog I.

De Makke met krakende onderdelen. Even checken of het van de velo komt...

2 opmerkingen:

  1. Verdomme, dat doet toch zeer als ik dit allemaal lees!
    Maar ik ben content voor jullie dat het allemaal zo vlot gaat.
    Hopen dat het snel zondag is, dan ben ik er weer bij om bananen aan te geven. Ik kijk er naar uit!
    Succes en houd de moed erin he makkers!!
    Joeri, mijn klak af man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, mooi, mooi !!
    Groetjes. Rit

    BeantwoordenVerwijderen